Direktlänk till inlägg 30 april 2012

Varför skall jag....

Av blessingsrehab - 30 april 2012 07:30


-behöva vänta på vård.

-vara utförsäkrad.

-inte få rehabilitering fysisk och psykist.

-ha mer tålamod.

-leva under existensminimum.


En stor anledning är att jag tillhör utanförskapet. Där många av oss famlar i en tillvaro som inte ger trygghet eller ro.

Det var så det blev med många av oss tusentals som inte pallade med den så kallade

ARBETSLINJEN.

Där bestämmelserna kan ändras från dag till dag.

Där projekten avlöser varandra till ett intet varande.

Där man inte värderar eller har högaktning för den mänsklighet som alla i grunden fostras med, och som regering och tillika talar sig så varmt om.

Att vi skall värna om välfärden

Vi finns inte, vi syns inte, vi är inne i en statistik som döljer den viktiga sanningen.

Är vi många som samlas kan vi höras. Men vi orkar för det mesta inte mobilisera oss, vi är för sjuka. Så vi lär oss mer tålamod och blir ganska starka överlevande på den nivån vi befinner oss.

Det är billigare att hålla oss inom socialförvaltningens så kallade biståndsprogram än att se till att vi får hjälp med att sakta men säkert få oss friskare.

Men alltför ofta segrar utanförskapet och man tvinar bort mer och mer.

Det är en totyr som inte märks i samhällets stressiga produktion och konsumtions-samhälle. Förren den dagen du blir sjuk eller arbetslös.

 

Det är  uttänkt så. Att sålla det som inte längre kan producera, protestera eller ge mera.

Alla kan idag bli utförsäkrade, inget är säkert.

Jag vet.

Och många med mig.

                                


Jag är glad och tacksam att min tro inte står till makthavare eller kungar.

Jag är glad och tacksam att min tro och mitt hopp står till en högre makt. Min Gud och frälsare.

Han får mig att känna mig värdig och betydelsefull. Han hjälper mig att inte bli bitter eller hatisk.

Jag famlar omkring tillsammans med honom. Han håller mig i handen när jag behöver det.

Där i hans närvaro känner jag mig trygg och uppmuntrad trots mina tvivel ibland.

Jag är bara en människa.


  


Blessings  






 
 
Kaisa

Kaisa

30 april 2012 08:43

Kramar om dig! Det var ett rent övergrepp som togs på sjuka i detta land... Vi sjuka är inte bara sjuka, vi är värdefulla, kärleksfulla varelser som måste få en kärleksfull hjälp på vägen.....

Kram ♥♥♥♥

http://andestyrka.blogspot.com

 
Simona

Simona

30 april 2012 09:15

Det är väl självklart att ingen vill tillhöra utanförskapet. Utanförskap är ett favorituttryck hos regeringen. Låter hemskt! Som att stå ute i kylan å tjuvkika på de lyckliga "friska" välbärgade människorna som äter julbord, påskmiddag, midsommarmiddag, osv.
Frågan är bara om regeringens signaler när de står där inne i värmen å äter pate´och kommer med "goda råd" som " Om du bara kämpade lite mer kunde du få det lika bra som vi..." hjälper eller stjälper ?
Vi som är i utanförskapet kämpar många gånger betydligt hårdare än de lyckligt lottade på insidan! Men det förstår inte "de priviligierade". Önskar dig en fin Valborg ! ♥♥♥

http://pågottochont:blogspot.com

 
Piedra

Piedra

30 april 2012 09:39

Tortyr är ordet!!! Det enda som skiljer är att vi ännu inte har arbetsläger eller gaskamrar här - än. Annars är tankegången från politikernas sida väldigt likt det i Nazityskland.
Håller med om vartenda ord du skriver. Stor kram! ♥♥♥

http://piedra.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Måna

30 april 2012 12:01

Klokt skrivet fina du! Vi får hoppas vi får ett snällare land efter valet! Många ValborgskraMar!

 
Ingen bild

Love

30 april 2012 13:42

Hej min vän!
Du vet väl om att du är värdefull,
att du är viktig här och nu.
Att du är älskad för din egen skull,
ty ingen annan är som du.

Att stå utanför och vara maktlös gör ont.
Leva på smulor från sociala, ingen gemenskap,
inget jobb,sjuk utan vård är det livet som många
blivit hänvisade till i detta välmående land där
vi ska värna om varandra. Bullshit!!!

Jag är inte själv drabbad men vår dotter och jag har under många år sett vad det bryter ner och hur illa hon far.
Känner verkligen med dig och delar din tro på en Gud som styrker
och hjälper.
Kärlek och kram till dig du kämparkvinna.

 
Bling

Bling

1 maj 2012 09:01

Jag håller med :( det är ett kallt samhälle. Utanförskap + ekonomi är en avskyvärd stress att leva med. Såg ett program igår som handlade om att se om människor griper in när det behövs. Det var fejkade situationer. En rullstolsburen kvinna blir avvsisad och kränkt i en klädaffär..de som var i affären hörde vad som sas. INGEN !! gjorde något..ett skrämmande exempel på hur lite vi bryr oss.
Vi får hoppas på bättre tider, ett mer humant samhälle.
Stor Kram ♥

http://savebling.blogspot.se

 
Märta

Märta

1 maj 2012 15:34

Här kommer en bamse kram genom sybern♥
& hundar miljoner styrke kramar till!♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

1 maj 2012 15:36

Från Märta stog det på förra, ja för all del, hon skulle dränka dej i både pussar & kramar om fick!! :))
Miljoner styrke kramar från mej åxå!♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av blessingsrehab - 22 juni 2014 13:02


  Skriver lite tafatt några rader för att vänja mig vid att skriva lite bloggeri igen. Hjärtröttheten är nu utredd hos proffsen och det är ju som jag sagt hela tiden. Men ni vet hur det är. Det skall ältas och läsas och skickas hit o dit och sen ...

Av blessingsrehab - 16 juni 2014 11:06

  Jag fick nog helt enkelt bloggtorka och annat som jag glömt av. Men nu känns det roligt att skriva igen. Så jag hoppas att det blir konternuerligt. Lite update då. Lilltösa har börjat på gymnasium och läser till stylist. Jag kommer att lägga ...

Av blessingsrehab - 15 juni 2014 12:40


  Hej alla gamla och förhoppningsvis nya bloggarvänner.   Länge sedan Blessing lade händerna på tangentbordet för att beskriva vardagen och dela livet från den Värmländska "hufvudstaden".   Jag undrar vilka av de gamla kamraterna som är kva...

Av blessingsrehab - 11 augusti 2013 11:40


  Augusti älskade augusti..Ännu bättre september, oktober, november      Vilken sommar vi har haft. Nu måste väl ändå soldyrkarna vara glada? Jo jag har lidit. Och idag ör det 17 grader ute och jag tycker det är skönt. Jag älskar att solen ly...

Av blessingsrehab - 14 juli 2013 14:49


  Och faktiskt så hade jag Gevalia att bjuda på hehe! Stortösa ringde på förmiddagen igår och sa att hon längtade efter mami.Droskföraren är gammal bekant och det var riktigt trevligt.   Lilltösa blev riktigt glad.Hon har börjatsommarjobba in...

Presentation


Hej och välkommen till min rehab-blogg

Memoria

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Länkar

Senaste inläggen

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards