Alla inlägg den 12 september 2011

Av blessingsrehab - 12 september 2011 09:04


Igårkväll sände svt en dokumänter . Oäkta Barn.

Mcyket sevärd. Finns på svt.play


När jag var yngre och gick en utbildning så gjorde vi ett studiebesök på streteredshemmet i Gbg.

Där bodde det utvecklingsstörda och sinnesslöa som de även kallades på den tiden på 70-talet.

Det var faktiskt otäckt som ung flicka att se så många samlade på ett ställe.

Man var inte alls van att se dessa människor ute i samhället. De gömdes undan.


Så sent som 1968 tyckte läkarna att man skulle lämna bort banen om de föddes med tex Down syndrom.


Jag minns en flicka som hade det vackraste lockiga hår. Hon sa inte så mycket men sökte lite kontakt med oss som hälsade på.

Hon var så finlämmad och söt kom jag ihåg. Och jag tänkte, vad gör du här inne?

Det måste finnas plats för dig där ute.

Och så fick jag se hennes ögon.

De var ganska tomma..Det här glömmer jag aldrig och jag tyckte så synd om den här tösa.


Streteredshemmet la sedan ner när ädelreformen kom på 80-talet.

Skambudet som regeringen vill ge till dessa människor vars barndom stals är en skam för Sverige..En ursäkt och en cermoni Vojne vojne..Det är ofta de svaga som de tror de kan göra vad de vill med.....


Oki måste skynda på


                 


 Blessings..

Presentation


Hej och välkommen till min rehab-blogg

Memoria

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Länkar

Senaste inläggen

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards