Alla inlägg under juni 2011

Av blessingsrehab - 14 juni 2011 09:41


You-You´s e görkul sysselsättning för en insomnad hjärna hehe.


Du behöver inte tänka. Bara att sy och draihop och fästa vetja..Igår prövade jag några andra färger..

Jag vet att det är det som hindrar mig från att komma igång med stickade filten . Jag måste räkna och hålla reda på maskor..Nä, inte min melodi för stunden.


Vädret är gött och kyligt. Sola kanske kommer fram senare..

Idag är det tomt på ungar hemma..Passar en snigel utmärkt..

Jag skall göra lite mer YoYos´. Bäst att passa på innan mamsen skall ha mallen tillbaka :)


En annan sak som upptar mina sinnen nu är Barnfattidomen i Sverige.

Det gäller att hitta en balans för alla. Kanske man skulle ha en kampanj i skolan där man tar upp känsliga ämnen som konsumtion.

Kläder, smink, Iphone, kamera, datorer, spel, mm.

Vi har inte mycket pengar. Och det går knappt att spara.

Dock känner jag mig tacksam att det inte är vi som behöver gå på sopbergen för att försörja oss, som behövs i många andra länder.


Dock skulle väl våra ungar oxå må bra av att åka på läger nån vecka. Eller kunna gå på någon kurshobby på höstterminen.

Jag har själv upplevt detta nära. Då tösas vän är kommen av en familj som har två löner och bor bra.

Inte har det alltid varit lätt att hävda och försöka förklara varför vi inte har råd till mångt och mycket.


Dock tror jag att tösa kommer att klara livet och dess nyckfullhet på ett klokt sätt. Hon har lärt sig att se den andra sidan av det. Hon har fått lära sig att få spara och längta.


Men tillbaka till Politikernas race nu då? hehe

Skall bli spännande vad Reinfeldt har att säga om saken.


 

Jag har varit ung och är nu gammal, men har int sett den rättfärdige övergiven, eller hans barn gå efter bröd. Psalm 37:25.


En tröst...Blessings Blooggers :)



Av blessingsrehab - 13 juni 2011 11:03


När mamsen var här i April så hade hon varit på symässan i Göteborg.

Då hittade hon en rolig liten plastgrej som man kunde göra fina grejer med tyg. YoYos kallas de. :)

Vi hann inte att pröva den gången.

Och det bästa var att hon glömde den hos mig hehehe..


Men i förrgår så satte jag mig och försökte klura ut hur man skulle göra..

En enkel sak. Två plattor och hål för att sy i mallen.


Så här bidde det i alla fall. Har tagit små stuvbitar för att pröva.

Jag lägger in en sida för er som kanske är intresserade.

Det är alltså lätt som en plätt. Man syr runt formen, sedan tar man av plastdelarna. Sedan drar du bara tråden försiktigt så att tyget drar ihop sig. Ungerfär som när man drar i hop en tygpåse.

På den här formen jag har, blir de ovala men det finns olika storlekar och former.

Här är länken.....  http://www.needlepointers.com/ShowArticles.aspx?NavID=1385


Jag kopiera en fin väska som någon hade gjort.

Ja det finns många förslag.


Jag har ännu ingen aning vad jag skall hitta på med dessa små "pärlor". Men visst är det roligt att pröva på.


Jag måste helt enkel skärpa mig och göra färdigt det stickade lapparna innan jag börjar på något nytt. :)


Veckans mantra för mig är att försöka LEVA TVÄRTOM mot tidigare..:) 


Och just nu står den där! Ja den förbannade disken och grinar illa mot mig SUCK!!!!!


Blessing Blooggers vi hörs och pöss.

Av blessingsrehab - 12 juni 2011 13:26


Och ändå lyckades lilltösa plåta mig i farta, trots att jag fösökte snigla undan det fortaste jag kunde....:)


 


Varför firar vi Pingst?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pingst


Blessings Bloggers ha en fin fin dag.



Av blessingsrehab - 10 juni 2011 07:20


Okristligt för en snigel att vara i en kyrka klockan 8:20 :)..

Ja, min hjärna tar flera timmar att väcka. Men lemmarna går på rutin, så jag skall nog komma iväg i tid.


Sötnosen har finat sig och ser inte en dag äldre ut än "18" trots att hon bara är 14  :).

Ja ni var smink kan ställa till det. ;)


Stolt är i alla fall mamman och skulle själv gärna vilja prova lösögonfransar, fast då skulle jag nog ha svårigheter att blinka.

Och en och en annan marsgubbe skulle väl tro att jag jag viftade med ögonfransarna för den skull, och vara ovetandes om min kamp att överhuvudtaget försöka hålla ögerna öppna.

Nä jag skippar det tror jag..


Hörde en sång igår som jag vill dela med mig av..


Texten är tänkvärd..Vi går ju omkring och är ganska rädda för ofta.

Men oroa er inte...God is with you..


Blessing Blooggers <3


Av blessingsrehab - 9 juni 2011 16:39



Jag har gruvat mig för detta här.

Det skall mätas och räknas och numreras innan det blir färdigt. Men nu har jag i alla fall tagit ett beslut att börja virka runt om.

Att sitta och sticka dessa var skitkul förra vintern. Och det är ju lätt som en plätt att bara sticka räta för den invigde.


Men sen att montera ihop det hela så det blir rakt och fint hehe, oj de e värre de!

Men som jag tänkte då jag började, att jag skall bara go wiht the flow och inte haka upp mig så mycket på rätt färg hit o dit.

En del lappar blev lite större i början, men när man kommer in i det, hittar man sin stickfasthet och lapparna blev lite mer jämna.


Mitt första rehabprojekt får nog bli, som det blir!

Och jag skall själv ha det kvar. Det är bara jag som vet vilka tankar och känslor som ligger bakom denna skapelse.

Så den vill jag behålla som ett minne av steg i rätt riktning i mitt liv.


Den har givit mig frid, glädje, inspiration i många mörka och dystra stunder.

Jag är super glad av att jag överhuvudtaget kommit så långt fram som till färdiga lappar. :)


Nu mullrar det långt bort igenom igen..Kanske bäst att dra ur sladden..


Ps! Expressenbloggen var kvar idag????? Hehehehe vilka nötter!


Blessing Blooggers..  


Av blessingsrehab - 8 juni 2011 10:39


Jisses vad det braka och skaka, bullrade och smällde gött uppe i lufta idag.


Jag vaknade av att det skott av stora mått. Jag älskar när det åskar och blixtrar.

Jag låg under täcket me doggyn tätt intill och bara väntade till nästa muller skulle smälla av.

Sedan kom en härligt välbehövlig skur..Så nu är det lite friskare och lättare att andas igen.


Bilda fick vara utan mitt deltagande idag. Jag skall göra ett nytt försök imorgon.

          

Under tiden försöker jag samla mina tankar och få mera energi genom broderi. :)


                           


Kram, till era fina kommentarer.


Blessings




Av blessingsrehab - 7 juni 2011 09:29


Varför säger jag det med ett smail tro..

Jo! I en familj med funktionshindrade på något sätt, är ledighet som helg, lov, semester, sommarlov ett enda stort slit oftast.

Kanske inte för den funktionshindrade så mycket men för mig som förälder.

Detta förstod jag inte riktig själv när barnen var lite mindre.

Dock gnodde man på x-tra när det var lov. För mig var det att sysselsätta, skapa strukturer, vara tre steg före i allt.


Jag minns en gång speciellt. Då gick barnen i småskolan och det var en förälder som sa till mig eller kanske var det en personal.

Ja nu är det snart sommarlov! Vad skall ni hitta på för sköj? Härligt med sommar och ledighet, eller hur.

Då gick det upp för mig!

Hur hemskt jag tyckte att sommaren var.

För mig innebar det bara en massa KRAV, och en ständigt närvarande mamma.

Och väldigt sällan hade jag någon som kunde avlasta på ett naturligt sätt. Ingen i min närhet orkade .


Visst skulle vi åka och bada, visst skulle vi ha sköj.

Men det hade ingen aning om vad det krävs av en heltidsarbetande ensamstående mamma till tre varav två är neuropsykist funktionshindrade. Och sjövilda.


Det är inget gnäll. Det är bara min historia.

Jag önskar jag hade fått mer stöd. Så kanske jag inte behövt sitta här som en snigel. Och ni skall veta jag sökte hjälp. Med näbbar och klor.

Jag fick en massa hjälp.

Men det var på deras villkor. Så därför blev hjälpen inte rätt insatser för oss som familj.

Om de bara kunde ha lyssnat till mig som mamma som levde med detta 24 tim om dygnet.

Men det gjorde de inte för det mesta. De lyssnade till sina egna referenser och letade efter det som inte matchade oss.

De hade helt enkelt inte kunskapen om problemet! Men de erkände inte detta.


De blev jag varse om när de bjöd in mig och några andra till att prata om hur det ligger till. Och vilken hjälpinsats som behövs för dessa våra barn.

Det fanns underbara villiga på vägen. Men på något sätt försvann de hipp som happ i omorganisationer och andra tjänster.

Och så gick det prestige i vissa hjälpinsatser.

Vojne vojne så utlämnad du kan bli i händerna av de sociala myndigheterna. Man försöker säga att man inte tror det kommer att fungera. Men de har inget annat att erbjuda, så de försöker att säga att det blir nog bra. Låt oss pröva i alla fall.

Och till slut går man med på hjälpinsatserna för de har ingivit en viss trygghet att det skall gå bra. Man känner sig livegen (Men igentligen är det inte alls säkra)

Det är som du skulle ge fel medicin till en patiens. Det blir biverkningar av dosen.


Och vad gör en mamma som bara vill sina barn det bästa. Som är helt slutkörd av ungar som inte "passar" in. Som måste arbeta för att försörja. Och som samtidigt strider för att en diagnos skall ställas.

Och ingen vill tro!


Jo man går med på "exprimenten" och herregud vad det har gått fel ett par gånger..Det enda som jag kan tänka och känna vid de tillfällen.

Är att jag kunde säga att jag visste att detta inte var rätt. Egentligen var det ett övergrepp i sak.

Och det kunde jag säga till mina barn när de frågade och undrade varför jag gick med¨på vissa förslag.


Även när barnen blir vuxna så finns det alltid något hinder ivägen. Oh det skall vi, dom, leva med, acceptera och handskas med.


Den bästa tiden för oss är när det finns sysselsättning, och struktur i vardagen.

                      


Jag skall vidare till Herr Prat idag.

Jag har fått beviljat att träffas 9 gånger. Vad Naf är nio gånger?

Det är ju bara en droppe i havet!


Dock har jag hoppet och tron och längtan. Och det lämnar aldrig mig.


Blessing är tänkande men vid liv... 






Av blessingsrehab - 4 juni 2011 10:41


Stortösa kom igår och det blev ett kärt återseende.

Hon vill ha mamis mat. Ja men vad vill du ha da?. Jag tänkte på att hon längtade mer efter husmanskost.

Nej, sa hon. Ja längtar så efter hemlagad mat att jag egentligen inte vet vad jag längtar efter flera veckor av snabbmat.


Potatismos har hon alltså beställt, sen får det väl se vad det lider. :)


Hot, hot,hot idag med..Jag vet att många njuter, speciellt båtfolket har la de härlans gött, med fläkt i vinden.

Jag har förberett med små fläktar,så då överlever jag nog i alla fall :)

Den här var lite söt :)

        

Den skulle ha passat här vid min datahörna. Jag har en annan här som är klumpig och nästan inte får plats.


Okidoki. Det är i alla fall gott att sola skiner. Fòlk blir mer glae än i allmänhet, nordfòlk som vi ä!


Nu blire frukost och lite broderitid..jag är helt inne i me nål å trå..

                                     

Suddigt igen men va naf..Kameran behöver nog nya glasÓga som me tror ja visst.


Be blessed preciuos people..    

  



Ovido - Quiz & Flashcards